آموزش, مقالات

کودک و آجیل

کودک و آجیل

 

فواید آجیل برای کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتره؛ زیرا کودکان در سنین رشد هستند و به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند. خرید آجیل و مصرف اون در سلامتی حال و آینده کودکان بسیار موثره. از همین رو براتون مقاله ای با عنوان کودک و آجیل انتخاب کردیم که امید داریم براتون کاربرد داشته باشه.

 

پزشکان مصرف روزانه یک مشت آجیل مخلوط برای کودکان رو توصیه کردند.

 

مصرف منظم آجیل و خشکبار در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های مختلف سودمنده.

در ۶ ماه اول زندگی، شیر مادر، غذای اصلی کودکه و بعد از اون به مرور غذاهای مکمل به اون اضافه میشن.

 

اهمیت خواص آجیل برای کودکان از اونجایی مشخص میشه که یکی از غذاهای مهم پس از ۶ ماهگی، حریره بادومه.

همه والدین باید نسبت به تغذیه فرزندانشون حساسیت ویژه ای داشته باشند؛ چون رژیم غذایی مناسب در دوران کودکی، سلامتی بچه ها در آینده رو تضمین خواهد کرد.

 

مواد مغذی موجود در انواع آجیل، مثل: پروتئین، انواع ویتامین، اسیدهای چرب سالم، عناصر مفید و آنتی اکسیدان ها در رشد و نمو کودکان تاثیر بسزایی دارن.

 

از خواص دیگه آجیل برای کودکان میشه به: تامین انرژی، سلامت قلب، سلامت گوارش، کمک به رشد سلول های مغز و … اشاره کرد.

 

یکی از مغذی‌ترین مواد و البته با کالری بالا در میان مواد مصرفی آجیله. آجیل به طور کلی دارای مواد مغذی و معدنی زیادیه که میتونه سهم عمده‌ای در سلامت و تامین انرژی بدن افراد و به ویژه کودکان داشته باشه.

تحقیقات زیادی نشون میده که مصرف مداوم و به مقدار صحیح آجیل مناسب کودکان، تاثیر زیادی بر سلامت جسمانی کودکان و همین‌طور عملکرد اونها داره.

اما باید بدونید که چه مغزهایی از آجیل مناسب کودکان هستند؟

اندازه مناسب مصرف آجیل برای کودکان

 

خواص آجیل شامل چه مواردیه و کودکان از چه سنی میتونن آجیل مصرف کنند؟

استفاده بیش از حد و نابجا از هر ماده مغذی منجر به مشکلات جسمی و گوارشی میشه. این مسئله برای کودکان میتونه جدی‌تر باشه.

از این رو لازمه تا قبل از گنجاندن وعده‌های آجیل در رژیم غذایی فرزندتون با کلیاتی از نکات آجیل آشنا بشید.

 

 

 

آیا آجیل برای کودکان مناسبه؟

قبل از استفاده از هر ماده غذایی برای کودکان بهتره چرایی استفاده از اون رو بدونیم. آیا اصلا آجیل برای فرزند شما مفیده؟ و یا آجیل مناسب برای کودکان شما چیست؟ در مغذی بودن مغزیجات آجیل تردیدی نیست اما استفاده بیش از حد و یا نادرست از اونها میتونه برای کودک شما مفید نباشه. اما در هر صورت آجیل یکی از منابع سرشار از انرژی، پروتئین و ویتامین‌هاست. چربی مفید، آنتی‌اکسیدان، امگا 3، املاح معدنی و انرژی روزانه برای کودکان از طریق مصرف روزانه آجیل مناسب کودکان شما تامین میشه. آجیل مناسب کودکان به رشد جسمانی و ذهنی کودک کمک میکنه.

 

هرکدوم از مغزهای آجیل میتونه یک منبع مجزا برای تامین ویتامین‌هایی نظیر: منیزیم، فسفر، آهن، کلسیم، پتاسیم و ویتامین ای باشه.

 

همین‌ طور بخشی از پروتئین که نقش مهمی در رشد کودک داره از طریق آجیل تامین میشه.

 

 

مفید و مناسب برای کودکان

 

خوراکی مناسب کودکان شامل: آجیل‌های خام و تازه است. آجیل شور هم مناسبه اما خاصیت اون نسبت به خام کمی کمتره.

اگر فرزند شما تمایلی برای استفاده از آجیل خام نداشت، میتونید اون رو به همراه میوه خشک و یا توت، انجیر و کشمش برای کودک آماده کنید تا خوردنش براش لذت بخش بشه.

و اما مغزهای مناسب برای فرزند شما:

گردو
فندق
پسته
بادام زمینی
بادام هندی
بادام درختی
تخم کدو
نخود
کشمش
تخم آفتابگردان

هستند.

 

برای استفاده از این آجیل‌ها محدودیتی وجود نداره اما تنها نکته‌ای که در هنگام استفاده از آجیل برای کودکان باید بخاطر داشته باشید، احتمال حساسیت کودک به بادام ‌زمینیه. بادام‌ زمینی به عنوان یک ماده حساسیت‌زا شناخته شده. برای اطمینان از ضرر نداشتن اون برای کودک، بهتره بعد از یک سالگی مصرف بشه و بهتره از مقدار کم شروع کنید تا اطمینان پیدا کنید که فرزند شما به بادام زمینی حساسیتی نداره.

 

تامین انرژی و افزایش قوای جسمی کودکان

کودکان برای فعالیت و بازی های مختلف به انرژی زیادی نیازمندند. انواع آجیل میتونن جایگزین مناسبی برای تنقلات ناسالم در کودکان باشن که علاوه بر جلوگیری از ضعف و خستگی اونها، سبب افزایش قدرت ذهنی اونها هم میشه.

تقویت سیستم ایمنی در کودکان

یکی از فواید آجیل برای کودکان، تقویت سیستم ایمنی به دلیل غنی بودن از مقادیر مناسب کلسیم و ویتامین E و ویتامین های گروه B است. مقادیر بالای آنتی اکسیدان موجود در آجیل، دارای خواص ضد سرطانی بوده و خطر ابتلا به برخی بیماری ها رو کاهش میده. این مواد مفید به مبارزه با رادیکال های آزاد موجود در بدن میپردازند و از بیماری های قلبی و از دست دادن و ضعف بینایی جلوگیری میکنند.

بهبود عملکرد مغز در کودکان

به دلیل غنی بودن آجیل از مواد مغذی، مثل: اسیدهای چرب، فیبر و پروتئین در انجام فعالیت های ذهنی آسان تا پیچیده به کودکان کمک میکنه. مقادیر بالای فسفر، اسیدهای چرب غیر اشباع مثل: امگا ۳، ویتامین B، فولات، ویتامین E، مس، پتاسیم، سلنیوم و زینک به تقویت حافظه و افزایش ضریب هوشی کودکان کمک میکنه. برای استفاده از این خواص آجیل برای کودکان باید انواع مختلف اون رو در رژیم غذایی روزانه فرزندتون قرار بدید.

رشد بهتر استخوان های کودک

این محصول غنی از کلسیم و منگنزه که در افزایش تراکم استخوان کودکان، بسیار موثره و علاوه بر رشد بهتر از پوکی استخوان در سنین بالاتر نیز، جلوگیری می کنند. انواع آجیل، فسفر لازم برای تقویت استخوان ها رو فراهم می کنند و منیزیم موجود در اون ها به حفظ کلسیم در استخوان ها کمک میکنه.

جلوگیری از اضافه وزن و چاقی

یکی از مهم ترین فواید آجیل برای کودکان، پر کردن حجم قابل توجهی از معده اونهاست که مانع از پرخوری و خوردن تنقلات ناسالم مثل: چیپس و پفک میشه. فیبر موجود در آجیل هایی مثل: گردو، بادام، فندق و پسته بر بهبود عملکرد روده ها و هضم راحت تر غذا موثره و از مشکل شایع یبوست در کودکان، جلوگیری میکنه.

همچنین مصرف آجیل، سبب کاهش سطح کلسترول خون و تری گلیسیرید میشه و مقادیر بالای پروتئین موجود در اون، سبب کاهش چربی دور شکم و تناسب اندام میشه.

سلامت قلب و عروق در کودکان

از فواید آجیل برای کودکان کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی به دلیل داشتن منابع فراوون اسیدهای چرب سالمه. مقادیر مناسب منیزیم موجود در آجیل، سبب بهبود گردش خون و انعطاف پذیری رگ های خونی میشه.

این محصول دارای مقادیر مناسب آهنه که سبب افزایش هموگلوبین خون و درمان کم خونی ناشی از فقر در کودکان میشه. این عنصر مهم از خستگی، رنگ پریدگی و بی حالی کودک دلبند شما جلوگیری میکنه و موجب سرحالی و شادابی او میشه.

 

 

 

حال و با تمام حرف های گفته شده؛ ما در میوه چی برای شما عزیزان بستری رو فراهم کردیم تا بتونید در کمترین زمان به انواع مختلف و متنوعی از مغزیجات، آجیل ها و خشکبار دسترسی پیدا کنید و با خیالی آسوده از این محصولات با کیفیت استفاده بفرمایید.

 

 

تنها یک کلیک و خرید آجیل برای کودک دلبندتون از میوه چی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =