مقالات

در ستایش عرق نعنا

عرق نعنا و خواص دارویی

عرق نعنا خواص درمانی فراوونی داره ولی از مشهورترین درمان های اون رفع نفخ معده و هضم غذاست. این عرق سرشار از مواد معدنی مثل: پتاسیم، منیزم، پروتئین، فیبر، کربوهیدرات، ویتامین‌های مختلف، آهن و … است .

 

این عرق هم مانند سایر عرق ها مثل: عرق طارونه،نسترن، رازیانه و … دارای خواص مختلفی برای بدنه و در درمان انواع بیماری‌ها موثره. همچنین عرق گیاهی نعنا برای درمان برخی از بیماری ها بسیار مفیده.

 

 

ارزش غذایی عرق نعنا

نعنا حاوی مقادیر بسیاری از مواد معدنی همچون: آهن، منگنز و فولات ،فیبر، ویتامینه. این گیاه همچنین منبع بسیار غنی از انواع آنتی اکسیدان و ویتامین های A و C است. اگر چه این گیاه به مقدار کم استفاده میشه ولی نباید از مواد مغذی اون چشم پوشی کرد.

ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم گیاه نعنا

  • انرژی: ۴۴ کیلوکالری
  • کربوهیدرات: ۸/۴۱ گرم
  • چربی: ۰/۷۳ گرم
  • پروتئین: ۳/۲۹ گرم
  • آهن: ۱۱/۸۷ میلی گرم
  • منگنز: ۱/۱۱۸ میلی گرم
  • مس: ۰/۲۴۰ میلی گرم
  • پتاسیم: ۴۵۸ میلی گرم
  • ریبوفلاوین: ۰/۱۷۵ میلی گرم
  • پیریدوکسین: ۰/۱۵۸ میلی گرم
  • ویتامین سی: ۱۳/۳ میلی گرم
  • کلسترول: ۰ میلی گرم
  • پانتوتنیک اسید (ویتامین B5): ۰/۰۶۱ میلی گرم
  • ویتامین B6: ۰/۰۴۱ میلی گرم
  • فولات ( ویتامین B9): ۳ میکروگرم

جدول مشخصات

 

نام گیاه دارویی نعنا
نام انگیسی گیاه دارویی Mint
نام علمی گیاه دارویی Mentha spicata L
نامهای رایج گیاه دارویی نعنا، نعناع
خواستگاه گیاه دارویی اروپا، آسیا، شمال آفریقا
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی دستگاه گوارش, دهان و دندان, گیاهان معطر ،اعصاب و روان, دستگاه تنفسی
خواص گیاه دارویی آرامبخش, بهبود عملکرد مغز, بهبود هضم غذا, درمان نفخ معده, رفع بوی بد دهان, کاهش استرس و اضطراب, درمان آنفولانزا, درمان افسردگی, درمان دل‌درد و دل‌پیچه, درمان سرفه و سرماخوردگی
روش مصرف گیاه دارویی استنشاقی (تنفسی), خوراکی, موضعی
عوارض گیاه دارویی منع مصرف برای خانم‌های باردار و شیرده، منع مصرف روغن برای نوزادان و کودکان، گزگز یا بی حسی اطراف دهان، آنافیلاکسی یا درماتیت

تماسی در بعضی افراد احتمال واکنش آلرژیک مانند: گرفتگی شکم، اسهال، سردرد، سوزش معده

 

خاستگاه نعنا

محل رویش این گیاه در اکثر نقاط جهان مثل: آسیا و آمریکای شمالی، اروپا، آفریقا انجام میشه.

این گیاه در نواحی شمال ایران و اطراف تهران هم پیدا میشه.

 

خواص عرق نعنا

 

 

عرق نعنا و بهبود مشکلات گوارشی
نعنا دستگاه گوارش رو تسکین میده و مشکلات گوارشی رو بهبود میبخشه و برای درمان علائم بسیاری از بیماری‌ها از جمله: دل درد، اسهال، استفراغ، سردرد و انقباض عضلات صاف و اسپاسم روده کمک کننده است.
عرق نعنا و رفع سردرد‌های تنشی و میگرن
ترکیب منتول در نعنا؛ عامل افزایش گردش خون و احساس خنکیه. نعنا به عنوان تسکین دهنده و شل کننده عضلات عمل میکنه. با توجه به خواصی که نعنا داره میتونه به کاهش سردردها کمک کنه.
خوشبو کردن دهان
گیاه نعنا علاوه بر اینکه بوی دلپذیری داره، دارای خواص ضدباکتریایی و ضد میکروبیه. این عرق میتونه علاوه براینکه دهان رو خوشبو کنه، باعث از بین رفتن میکروب‌های ایجاد کننده پلاک دندان بشه.
عرق نعنا و بهبود گرفتگی سینوس‌ها 
خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد التهابی گیاه نعنا قابلیت مبارزه با عفونت سینوس ها رو داره و از رشد عفونت جلوگیری میکنه. حتی ترکیب منتول در نعنا باعث بهبود جریان هوا در بینی میشه و در نتیجه بخور نعنا برای تنفس مفیده.
عرق نعنا و کاهش درد قاعدگی 
نعنا به عنوان شل کننده عضلات عمل میکنه . مصرف این عرق در دوران قاعدگی باعث کاهش گرفتگی عضلات و تسکین درد میشه.
عرق نعنا و درمان بی خوابی 
نعنا به عنوان شل کننده عضلات، تسکین دهنده و آرامش بخش عمل میکنه و همچنین فاقد کافئینه. بنابراین میتونه گزینه خوبی برای حل مشکل بی خو ابی و اختلالات خواب باشه.
عرق نعنا برای کاهش وزن و لاغری 
نعنا فاقد کالریه و مصرف اون حرارت معده رو افزایش میده و در نتیجه عمل هضم در معده افزایش پیدا میکنه. از طرف دیگه میزان چربی سازی در بدن کمتر میشه. بنابراین نعنا میتونه یک انتخاب هوشمندانه برای کاهش وزن باشه.

عرق نعنا و دستگاه تنفسی

رایحه قوی عرق نعنا به رفع گرفتگی بینی، گلو و ریه کمک میکنه و باعث پاکسازی و دفع رطوبت از ریه و مجاری تنفسی میشه. نعنا دارای خواص آنتی باکتریال و ضد التهابیه و برای درمان سرفه و خلط آوری مفیده.

 

 

عرق نعنا برای کبد 
برگ های نعنا دارای ترکیباتی مانند: منتول و منتفونه و هم چنین سرشار از آنتی اکسیدانه که باعث سم‌زدایی کبد میشه.
عرق نعنا و درد معده 
عرق نعنا باعث افزایش ترشحات سالم معده و بهبود فرآیند گوارش میشه. نعنا همچنین دارای فیبر بالاییه و عمل هضم رو بهبود میبخشه و از سوء هاضمه جلوگیری میکنه. این گیاه روده‌ها رو شل میکنه و نفخ رو کاهش میده. افرادی که دارای زخم معده هستند باید با احتیاط از این عرق استفاده کنند.
عرق نعنا و یبوست

یکی از مهمترین خواص عرق نعناع، بهبود مشکلات گوارشی از جمله یبوسته. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث ترشح بیشتر آنزیم های گوارشی در بدن میشه و در نتیجه هضم و گوارش مواد غذایی رو در بدن آسون تر میکنه. همچنین با تحریک عملکرد روده از بروز یبوست در فرد جلوگیری میکنه.

 

خواص عرق نعنا برای قلب

یکی دیگه از خواص عرق نعناع تقویت قلبه. این عرق گیاهی به دلیل خاصیت آرامش بخشی، باعث کاهش تپش قلب میشه. همچنین به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث تقویت عملکرد هم قلب میشه. عرق نعناع باعث بهبود بیماری های مانند: اضطراب و استرس میشه. این مشکلات بر روی عملکرد قلب تاثیرات منفی میذارن.

 

خواص و مضرات عرق نعنا برای آقایان

عرق نعنا برای مردان دارای خواص بسیار زیادیه. این عرق گیاهی باعث افزایش انرژی، افزایش وزن، کاهش سردرد، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش استرس و اضطراب و بهبود افسردگی میشه. اما مصرف بیش از حد این عرق گیاهی، میتونه برای آقایون عوارض جانبی در پی داشته باشه. مصرف بیش از حد عرق نعنا، باعث کاهش میزان سطح هورمون تستوسترون در آقایون میشه و در نتیجه این کاهش سطح هورمون، کاهش توانایی جنسی و ناباروری رو در پی خواهد داشت.

 

 

 

شرایط نگهداری از عرق نعنا

این عرق باید در ظرف های شیشه ای که نور کمتری رو از خودشون عبور میدن (مثل: شیشه‌های سبز یا قهوه‌ای) نگهداری بشن. بعد از ظرف های شیشه ای، ظروف فلزی (مانند: ظرف‌های آلومینیومی) برای نگهداری از این عرق مناسبن. در نظر داشته باشید ظروف پلاستیکی برای نگهداری این محصولات مناسب نیستند.

بهتره تمام انواع عرق ها، در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری بشن. اگر در مغازه ای عرق ها در معرض آفتاب قرار داشتند، از خرید اونها خودداری کنید.

 

 

بهترین زمان مصرف و نشانه فساد عرق‌ نعنا

بهترین زمان مصرف عرق نعنا حداکثر بین ۶ تا ۱۲ ماه پس از تولید اونه. اغلب بر روی بسته بندی عرقیات تاریخ انقضایی حک نشده اما میشه با توجه به ظاهر عرقیات به سالم بودن اون پی برد. عرق سالم و عاری از آلودگی، کاملا شفافه. اگر در عرق های گیاهی کدورت یا رسوبی دیده بشه؛ نشانه وجود آلودگی‌های میکروبی یا قارچ و کپکه و حتما باید از مصرف اون خودداری کرد.

 

«نکته»

مصرف زیاد عرق نعنا ممکنه باعث بروز زخم معده بشه. توصیه میشه: از مصرف بیش از حد اون، اجتناب کنید. همچنین مصرف عرق نعنا برای زنان باردار و شیرده توصیه نمیشه. و اگر ناراحتی معده دارید، حتما قبل از مصرف این عرق گیاهی با پزشک خودتون مشورت کنید.

 

طریقه مصرف

برای بهترین نتایج باید طریقه مصرف عرق نعنا رو به خوبی بدونید چون نمیتونید در برخی شرایط خاص از این عرق گیاهی استفاده کنید.

بزرگسالان باید نصف فنجان تا یک فنجان کامل عرق نعنا رو بر اساس غلظت در آب رقیق کرده و  بعد از غذا میل کنند.

برای کودکان باید یک تا دو قاشق غذاخوری این عرق رو با آب ترکیب کرده و بعد از غذا مصرف کنند.

 

با میوه چی؛ عرق نعنا هم داشته باش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *