مقالات

پر خاصیت مثل:مویز بی دانه لوکس میوه چی

به حبه‌های درشت خشک شده‌ انگور سیاه، “مویز” گفته میشه. این خشکبار در واقع همون کشمشه که از نظر شکل ظاهری و رنگ با کشمش متفاوته ولی از نظر خواص تا حد زیادی شبیه اونه.

نکته:معمولا مویز تهیه شده از انگور قرمز مجلسی یا انگور شاهانی بهتره.

خواص مویز چیست؟

مویز بر اثر خشک شدن خواص خودش رو از دست نمیده و حتی اثر نیروبخش اون بیشتر میشه. بهترین و پرخاصیت‌ترین نوع اون، مویز پرگوشت، کم‌دانه یا بی‌دانه است.

ترکیبات سیاه یا قرمز رنگ موجود در مویز از نوع آنتوسیانین و پلی‌فنولیکه که دارای خواص ضدسرطان و ضدآلزایمر هستند. مقدار زیاد آنتوسیانین موجب شده که ارزش مویز در مقایسه با انگور سبز و کشمش به مراتب بیشتر و کامل‌تر باشن.

ترکیبات مویز اثر بسیار قوی در جلوگیری از بروز اختلالات بیماری آلزایمر دارن. هر چه میزان آنتوسیانین (عامل رنگ بنفش یا سیاه مویز) بیشتر باشه، قدرت مویز در جلوگیری از آلزایمر بیشتر میشه.

ترکیبات موجود در مویز میتونه از تصلب شرایین (سفت و سخت شدن رگ‌ها) و چسبندگی پلاکت‌های خون پیشگیری کنه. با خوردن مویز، غلظت خون کاهش پیدا میکنه، رگ‌های خونی منبسط میشن و خون میتونه با سرعت بیشتری در بدن جریان داشته باشه و در نتیجه مانع انباشته شدن پلاکت‌های خون روی هم میشن و از لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگیری میکنه.

از طرف دیگه این میوه میتونه با تولید انرژی در روز‌های سرد سال، بدن رو گرم و پرانرژی کنه.

توضیحات در مورد خواص مویز:

مصرف کشمش و مویز به مادران شیرده، سالخوردگان، کودکان در حال رشد و بچه‌های مدرسه‌ای به عنوان یک میان وعده توصیه میشه.

از خرید مویز و کشمش به صورت فله‌ای و روباز اجتناب کنید و حتما محصولاتی رو که دارای بسته‌بندی بهداشتی، تاریخ مصرف و مجوز وزارت بهداشت هستند رو خریداری کنید.

چرا ۲۱ عدد مویز ؟

بر اساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در صورتی که افراد هر روز صبح ناشتا ۲۱ عدد مویز مصرف کنند، برای اونها خواص و فواید فراوانی از جمله افزایش هوشیاری، قوت بدن اون‌ها، و از بین رفتن سردی و بِعپ از بدنشون رو به ارمغان میاره. مصرف مویز برای مدت زمان شش ماه به صورت منظم میتونه موجب تقویت بدن، مغز و تقویت سیستم گوارش بدن بشه.

حالا ممکنه این سوال براتون پیش بیاد که چرا ۲۱ عدد مویز؟ که در پاسخ به این سوال باید گفت: که ممکنه از رموز باشه، همانند تسبیحات حضرت زهرا که ۳۴ بار الله اکبر گفته میشه و یا چرا نماز صبح دو رکعته.

خواص مویز در درمان اختلالات خواب:

آهن یک ماده معدنی حیاتی‌ست که نه‌تنها تولید هموگلوبین رو افزایش میده، بلکه متابولیسم رو هم بهبود میبخشه، اکسیژن رو به اندام‌های مختلف بدن میرسونه، سیستم ایمنی رو تقویت و خواب بهتر رو تضمین میکنه.

اگرچه تحقیقات زیادی در مورد این‌که مویز چگونه به استرس و سایر مسائل مربوط به سلامت روان کمک می‌کنه، انجام نشده، اما یافته‌های مثبتی وجود داره حاکی از اینکه: فرایند خواب رو تحریک میکنه و بدن شما رو آرام نگه میداره.

خواص مویز برای کودکان:

مویز یکی از قدیمی‌ترین درمان‌های خانگی برای درمان یبوست در کودکانه. برای بهره‌مندی از این خاصیت مویز، باید یک مشت از اون رو یک شب در یک لیوان آب خیس کنید. نوشیدن آب مویز با معده خالی در صبح روز بعد به منظم‌شدن حرکات روده کمک می‌کنه.

مویز سرشار از دو ماده معدنی ضروری برای کودکان یعنی منیزیم و پتاسیمه. این مواد معدنی برای خنثی‌کردن اسیدهای موجود در بدن بسیار مفید هستند. مقدار مناسبی آهن در مویز وجود داره که برای رشد بچه‌ها و تامین انرژی اونها لازمه.

همچنین کربوهیدرات‌های موجود در مویز، کم‌چرب هستند و از چاقی کودکان جلوگیری میکنند. مویز یک جایگزین سالم برای آب‌نبات و شیرینی‌هایی‌ست که کودکان معمولا دوست دارند بخورند.

روایات مربوط به فواید خوردن مویز:

پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله و سلم) درباره فواید خوردن مویز فرموده اند:

*بر شما باد مویز؛ چرا که تلخه را مى زداید، بلغم را مىبرد، پى را استحکام مىبخشد، خستگى را از بین میبرد، خوى را خوش میسازد، دل را پاک (پیراسته) مىدارد و اندوه (پریشانى) را دور میکند.

*مویز، چه نیکو خوراکى است، بیمارى را از میان مىبرد، خشم را فرو مىنشاند، پروردگار را خشنود مىسازد، بوى دهان را خوش مىسازد و رنگ را صفا مىدهد.

*هر کس به خوردن مویز در حالت ناشتا عادت کند، فهم و حافظه و ذهن، روزى او مىشود.

امام على (علیه السلام) درباره فواید خوردن مویز فرموده اند:

*مویز، قلب را استحکام میبخشد، بیمارى را میبرد، حرارت را خاموش ‍ میسازد و دل را خوشى میدهد.

*خوردن بیست و یک عدد مویز سرخ هر صبح در حالت ناشتا، همه بیمارى‌ها را دور مىکند، مگر بیمارى مرگ را.

همچنین امام صادق (علیه السلام) درباره فواید خوردن مویز فرموده اند:

هر کس به خوردن بیست و یک مویز سرخ عادت کند، به بیمارى اى جز بیمارى مرگ مبتلا نمىشود.

اگر قحطى اى به شما رسید، با خوردن مویز، خود را سیر کنید.

امام رضا (علیه السلام) درباره فواید خوردن مویز فرموده اند:

هر کس مى خواهد حافظه اش زیاد شود، هر صبح در حالت ناشتا، هفت مثقال مویز بخورد.

و اما مضرات مویز:

زیاده روی در مصرف مویز به علت داشتن کالری بسیار بالایی که داره به افراد چاق توصیه نمیشه.

افراط در خوردن مویز باعث افزایش غلظت خون و بالارفتن فشار خون میشه و برای بیماران دیابتی مضره.

طبع مویز گرمه و زیاده روی در مصرف اون برای افراد گرم مزاج توصیه نمیشه.

خرید مویز بی دانه لوکس از میوه چی تنها با یک کلیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + هفده =