مقالات

هر گردی، گردو نیست

شناخت مغز گردو

مغز گردو، یکی از خشکباره که اغلب ایرانیان از اون به‌صورت خام و یا پخته، از گذشته تا کنون استفاده می‌کنند. مغز این محصول علاوه بر خوراکی بودن، خاصیت درمانی هم داره. این عوامل باعث میشن تا شناخت مغز گردو از اهمیت بالایی برخوردار باشه.

 

بزرگترین تولید کننده در جهان

خاستگاه درخت گردو و مغز اون، کشور ایرانه. امروزه بزرگترین تولید کننده این خوراک در جهان مربوط به کشورهای چین، آمریکا، ایران، ترکیه و اوکراینه و کشورهای دیگه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

مواد مغذی موجود در اون

خواص گردو، به دلیل مواد مغذی موجود در اونه. مغز گردو حاوی آب، پروتئین، مقدار زیادی چربی، کربوهیدرات، مواد معدنی غذایی و فیبره. از طرفی این خوراک جذاب میتونه کلسیم، منیزیم، پتاسیم، باریم و گروه ویتامین‌های مختلف بدن رو تامین کنه. البته در نظر داشته باشید، بدن به مقدار مشخصی از این مواد نیاز داره و در مصرف اون باید تعادل رو رعایت کرد تا این مواد، بیش از حد به بدن نرسن و بدن دچار مشکل نشه.

 

آگاهی از خواص برای انسان

در نظر داشته باشید که شناخت مغز گردو به تاثیری که گردو بر بدن داره نیز مربوط میشه. به همین دلیل، نیازه تا بدونیم هر کدوم از این مواد مغذی چه سودی برای بدن دارن.

 

آیا تقویت سیستم ایمنی بدن با شناخت مغز گردو ممکنه؟

این محصول حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدانه و آنتی اکسیدان، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشه. با تقویت سیستم ایمنی بدن، انسان از بسیاری از بیماری‌ها محافظت میشه و شناختش از این جهت هم اهمیت داره. به همین دلیل، استفاده از این خوراکی خوشمزه و پر سود به افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارن و یا میخوان در برابر بیماری‌ها مختلف مقاومت داشته باشند، توصیه میشه.

 

دیگر خواص:

تامین سلامتی قلب

تقویت مو 

سلامت کبد

بهبود و تنظیم خواب

تنظیم فشار خون

 

انواع

با توجه به انواع درخت‌های گردو، انواع مختلفی مغز گردو وجود دارند که هر کدوم به شکل‌های خاصی هستند؛ اما توجه داشته باشید این تفاوت فقط در شکل ظاهریشه و در طعم اون تفاوتی ایجاد نمیکنه، البته این در صورتیه که این محصول باکیفیت بالا باشه؛

 

مغز گردو بر اساس رنگ و شکستگی به دسته‌های مختلفی تقسیم میشن.

 

انواع بر اساس رنگ

مغز گردوها بر اساس رنگ به سه دسته تقسیم میشن:

 

مغز گردوی سفید، مغز گردوی معمولی، مغز گردوی خورشتی

 

 

  • مغز گردوی سفید

بهترین و پر طرفدارترین مغز گردو، مغز سفیده؛ که رنگ اون نزدیک به سفیده و ظاهری یک دست و زیبا داره؛ به همین دلیل، طرفداران زیادی رو به خود جذب کرده و قیمت بالاتری هم داره.

 

  • مغز گردوی معمولی

این مغز گردو، قهوه‌ای روشنه و طعم و چربی اون مثل نوع سفیده. به دلیل قیمت پایین‌تری که نسبت به گردوی سفید داره، افراد زیادی اون رو تهیه می‌کنند.

 

مغز گردوی خورشتی، رنگ بسیار تیره‌ای داره ولی طعم اون مثل دو نوع قبلیه، اما به دلیل شکل ظاهری که داره، از طرفداران کمتری برخورداره و در انواع غذا، کیک و شیرینی از اون استفاده میشه.

 

 

انواع براساس شکستگی

زمانی که مغز گردو رو از پوسته جدا می‌کنند، ممکنه دچار شکستگی‌های مختلفی بشه و بر این اساس، به دسته‌های مختلفی تبدیل میشه که در قیمت اون تأثیر داره و یکی از دلایل اهمیت شناخت این محصول همینه:

 

  • مغز گردوی چهارپر

این نوع، گردوییه که حین خارج شدن از پوسته، سالم میمونه و دچار شکستگی نمیشه.

 

  • مغز گردوی دوپر

در این نوع، مغز‌ها به‌صورت نیمی از یک مغز کامل از پوسته خارج میشن.

 

  • مغز گردوی تک‌پر

مغز گردویی که به‌صورت ربع یک مغز گردو از پوسته خارج میشه رو تک پر میگن.

 

  • مغز گردوی دندانه‌ای

این مورد، به‌صورت خردشده است که به همین دلیل، از اونها اغلب در کیک و شیرینی‌ پزی استفاده میشه.

 

میوه چی  ، یکبار برای همیشه …

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + هفده =