نحوه مصرف

بِ مثل بـــه

به و دمنوش به

درخت “به” ارتباط نزدیکی با سیب و گلابی داره. درخت به برگ ریز و نسبتاً کوچیکه، در حالی که میوه رسیده اون به رنگ طلایی مایل به زرده و از نظر شکل و فرم تا حدی شبیه گلابیه. فواید واقعی درخت میوه در خوردن پوست و میوه های گوشتیه ، زیرا دارای مواد مغذی مفیدی از جمله: ویتامین ها ، مواد معدنی ، ترکیبات فنلی ، آنتی اکسیدان ها و فیبرهای غذاییه. “به” چندین دهه در طب عامیانه مورد استفاده قرار گرفته ، اما تحقیقات علمی در مورد فواید اونها هنوز در مراحل اولیه است. دمنوش به طبیعتی گرم و معتدل داره و مصرف اون نشاط آوره. دمنوش به هم از فرآورده های همین محصول خوش عطر و طعمه.

 

1. سرشار از مواد مغذی

درختان میوه حاوی فیبر و چندین ویتامین و مواد معدنی ضروریه و تقریباً به هر رژیم غذایی افزودنی مغذی میدن.

این میوه مقادیر متوسطی از ویتامین C و مس رو به همراه مقادیر کمی ویتامین B، آهن، پتاسیم و منیزیم تأمین میکنه.

 

2. حاوی آنتی اکسیدان

بسیاری از مزایای مرتبط با گیاهان رو میشه به دلیل وجود آنتی اکسیدان های فراوون میوه دونست. آنتی اکسیدان ها استرس متابولیک رو کاهش میدن، التهاب رو کاهش میدن و از سلول های شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد که مولکول های ناپایداری هستند، محافظت می کنند.

 

برخی تحقیقات نشون میده که برخی از آنتی اکسیدان های موجود در میوه، از جمله: فلاونول ها مثل: کوئرستین و کامفرول ، التهاب رو کاهش میدن و از بیماری های مزمن مانند: بیماری های قلبی محافظت میکنند.

 

3. ممکنه به کنترل حالت تهوع ناشی از بارداری کمک کنه

برخی از علائم رایج در اوایل بارداری حالت تهوع و استفراغه. برخی تحقیقات نشون میده که میوه به، ممکنه به تسکین این علائم کمک کنند.

 

4. ممکنه مشکلات گوارشی رو برطرف کنه

از مدت ها قبل در طب سنتی و عامیانه از گیاه ” به” برای درمان انواع اختلالات گوارشی استفاده میشد.

تحقیقات اخیر حاکی از اونه که عصاره گیاه “به” میتونه از بافت روده در برابر آسیب های مربوط به بیماری های التهابی روده (IBD) مانند کولیت اولسراتیو محافظت کنه.

 

5. ممکنه زخم معده رو درمان کنه

تحقیقات اولیه حاکی از اونه که ترکیبات گیاهی موجود در انواع میوه ها میتونن به پیشگیری و درمان زخم معده کمک کنند.

در یک مطالعه آزمایشگاهی، به رشد هلیکوباکتر پیلوری ، باکتری شناخته شده در ایجاد زخم معده رو مهار کرد. اگرچه این نتایج دلگرم کننده است، اما تحقیقات بیشتری لازمه.

 

6. تنظیم فشار خون

عصاره میوه به، سطح آنژیوتانسین، آپلین و اندوتلین رو کم کرده و به کاهش فشار خون کمک میکنه.

 

و …

 

سلامتیت با میوه چی

 

طرز تهیه دمنوش خانگی به

برای تهیه دمنوش به نخست باید ” به” رسیده و شیرین باشه.

“به” رو خوب بشورید تا پرزهای روی اون بره. اگر پوست “به” کاملاً زرد باشه، نیازی به گرفتن اون نیست.

به ها رو رنده کنید و در یک سینی پخش کنید و روی بخاری، فر یا سوفاژ قرار بدید تا خشک بشه.

بعد از یک الی دو روز، موقع تفت دادن به هاست. برای این کار باید یک ماهیتابه فلزی رو روی شعله گاز بذارید تا ظرف خوب داغ بشه، سپس به های خشک شده رو در ماهیتابه ریخته و به سرعت با قاشق چوبی زیر و رو کنید تا حرارت به طور یکسان به همه به ها برسه. این کار رو تا وقتی که رنگ خلال ها به قهوه ای پر رنگ برسه ادامه بدید. کمی دود بلندشدن از این خلال ها هیچ عیبی نداره و حتی به خوش رنگ تر شدن دمنوش به هم کمک میکنه، بنابراین از برخاستن کمی دود و دم نترسید.

 

دم کردن چای به

برای هر نفر ۱ قاشق از به های خشک رو درون قوری بریزید در صورت تمایل میتونید دانه هل پوست کنده و یا چوب دارچین رو نیز به “به”‌های خشک اضافه کنید.

سپس آب جوش رو روی به خشک بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه اجازه بدید تا چای به دم بکشه و به‌ها رنگ پس بده.

 

دمنوش بنوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *