نحوه مصرف

آب دوغ خیار؛ فراموشی گرما

آب دوغ خیار، از پیش غذا و البته غذاهای محبوب ایرانی، به ویژه در گرمای طاقت ‌فرسای تابستونه. آب دوغ با قدمتی دیرینه، نه تنها در ایران، بلکه در برخی از کشورهای همسایه نیز طرفداران بسیاری داره و به عنوان یک غذای سالم و مغذی شناخته میشه.

 

 

در این مقاله، طرز تهیه آب دوغ خیار رو براتون آوردیم تا بتونید در این گرمای مخصوصا تابستون امسال، کنار عزیزانتون نوش جان کنید و کیفش و ببرید.

 

 

مواد لازم برای تهیه آبدوغ خیار سنتی ایرانی
ماست پرچرب ترش یا شیرین (بسته به سلیقه) 2 یا 3 پیمانه
دوغ ترش یا شیرین (بسته به سلیقه) 1 لیتر
خامه نصف پیمانه
خیار 3 عدد
سبزی تازه خرد شده (ریحان، نعنا، پونه، ترخون، مرزه) 1 پیمانه
سبزی خشک (ریحان، نعنا، پونه، ترخون، گشنیز، شوید) 2 قاشق غذاخوری
کشمش 100 گرم
گردو 100 گرم
پیازچه 2 عدد
تربچه 2 عدد
نمک و فلفل به مقدار لازم
پودر گل محمدی خشک به مقدار لازم
نان خرد شده به مقدار لازم
یخ به مقدار لازم

 

 

مراحل تهیه آب دوغ خیار سنتی و اصیل ایرانی

مراحل تهیه آب دوغ خیار سنتی بسیار ساده است و به سرعت هم آماده میشه. در ادامه به طور کامل این مراحل رو به شما توضیح میدیم:

اول

اولین قدم برای تهیه آب دوغ خیار مجلسی، آماده کردن ماست و خامه است. ماست رو به خوبی هم بزنید تا صاف و یک دست بشه. به ویژه اگر از ماست چکیده استفاده می‌کنید، حتما باید این مرحله رو انجام بدید.

بعد خامه رو به ماست اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا با هم ترکیب شده و بافتی یک دست و لطیف پیدا کنند.

این هماهنگی ماست و خامه، راز اصلی لطافت و طعم بی‌نظیر آب دوغ خیار مجلسی شماست!

دوم

در این مرحله دوغ رو به آرومی به ترکیب ماست و خامه اضافه کنید و اون رو هم بزنید تا به خوبی با همدیگه ترکیب بشن.

(در این قسمت پیشنهاد ما به شما استفاده از دوغ نوستالژی آبعلیه).

سوم

حالا خیارها رو ریز خرد کنید و سپس به مخلوط ماست و خامه اضافه کنید و مجددا ترکیب رو هم بزنید.

چهارم

در این مرحله تربچه و پیازچه رو به صورت نگینی خرد کرده و به آب دوغ خیارتون اضافه کنید.

پنجم

گردو یکی دیگه از مواد اصلی برای آب دوغ خیار سنتیه که به این غذا طعم خوبی میده و البته طبع گرمی رو هم به آب دوغ ما اضافه میکنه. حالا باید گردوها رو به خوبی خرد کنید و در نهایت اون رو به محتویات ماست اضافه کنید.

ششم

حالا کشمش های شسته شده رو به مواد اضافه کنید. کشمش طعم شیرینی به آب دوغ خیار میده که میتونه طعم ترش ماست و خیار رو متعادل کنه و به اون طعم دلنشین‌ تری بده.

هفتم

سبزی های تازه ای که از قبل خرد کرده بودید رو به همراه سبزی خشک به مواد آب دوغ خیار اضافه کنید. علاوه بر این که سبزی منبع غنی از فیبره و میتونه به سلامت دستگاه گوارش شما کمک کنه، به دلیل طعم دهی و عطر طراوت بخشش، نقش مهمی رو در تهیه آب دوغ خیار ایفا می‌کنه.

هشتم

و در آخر کافیه به میزان دلخواه، پودر گل محمدی، نمک و فلفل رو به آب دوغ خیار اضافه کنید و هم بزنید تا مزه ها با همدیگه ترکیب بشن.

این غذای خنک و دلچسب رو هم میتونید به تنهایی میل کنید یا اینکه در صورت تمایل با اضافه کردن نون خشک خرد شده به اون، یک وعده غذایی کامل و سیرکننده، داشته باشید.

 

این خوشمزه؛ نوش جان شما

 

 

ارزش غذایی و فواید

نعنا و ریحان موجود در آبدوغ، خاصیت ضد نفخ و ضد سوزش معده دارند. ترخون هم علاوه بر معطر بودن، اشتها آوره. خیار هم که دارای ویتامین C است و عطش رو فروکش میکنه. ماست و دوغ که از مواد اصلی هستند، حاوی کلسیم و پروتئین هستند. کشمش و گردو در این غذا هم سرشار از پتاسیم هستند. پس میبینیم که یک غذای ساده میتونه سرشار از خاصیت باشه. اما اگر فشار خون بالا یا طبع گرمی دارید، حتما از ماست کم چرب پروبیوتیک استفاده و خامه رو هم حذف کنید. حتی توصیه می‌کنیم دوغ کفیر رو جایگزین دوغ معمولی کنید تا از خواص خاص کفیر هم بهره ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 1 =