آموزش, مقالات

سریع و خوشمزه با پیاز خشک میوه چی

پیاز خشک - شاخص
امروز و در این مقاله میخوایم شما رو به یک آشپز سریع تبدیل کنیم که طعم و عطر غذاهاش حرف نداره.

پس با ما همراه باشید …

 

خواص پیاز :

مصرف پیاز به دلیل خواص پیاز که برای سلامتی و بدن بسیار فراوان و مفیده، توصیه می‌شه، اما باید دقت کنید که زیاده‌روی و افراط در مصرف پیاز منجر به عوارض و مضراتی هم میشه.

پیاز دارای قند‌ها، ویتامین‌هایی مانند: آی و سی، مواد معدنی مثل: پتاسیم، کلسیم و فسفره. از جمله خواص پیاز میشه به مبارزه با سرطان، کمک به بهبود سلامت قلب، کاهش قند خون بالا، تقویت معده و بهبود هضم، حفظ سلامت استخوان، جلوگیری از آلرژی و کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی، درمان اختلالات گوش، بهبود خواب، بهبود تنفس، بهبود سلامت چشم، بهبود سلامت دهان، تقویت مغز، درمان وبا، درمان تب و تسکین درد قاعدگی اشاره کرد.

 

چالشی برای خلال کردن پیاز (اشک):

وقت برش پیاز، سلول‌های میکروسکوپی، آنزیم‌هایی را می‌شکند که در حین فرار به گازهای فرار تبدیل میشن. در نتیجه چشمانتون اشک تولید میکنند تا این ماده رو رقیق کنند و از چشمانتون دور کنند.

حال در اینجا نکاتی برای بریدن پیاز بدون گریه وجود داره که براتون ذکر میکنیم:

 

1- از محافظ چشم استفاده کنید – برای محافظت از چشماتون در برابر گاز، از عینک آشپزخونه استفاده کنید.

2- پیازها رو سرد کنید – پیازها رو قبل از برش در یخچال بذارید تا میزان گاز آزاد شده در هوا به حداقل برسن.

3- از چاقوی تیز استفاده کنید – بریدن پیاز با چاقوی تیز، باعث آزاد شدن آنزیم‌های کمتری در هوا میشه.

4- ریشه پیاز رو در آخر ببرید – زیرا انتهای ریشه پیاز دارای غلظت بیشتری از آنزیمه.

5- از وسایل و دستگاه های کمکی آشپزخانه استفاده کنید – از وسایلی مثل: غذاساز استفاده کنید تا بتونید پیازها رو سریع تر برش بدید.

 

و در آخر

اگر بعد از برش پیاز، چشم‌هاتون تحریک شد، اون‌ها رو با آب خنک بشویید و از قطره‌های چشمی‌ استفاده کنید.

از دست زدن به چشم خودداری کنید و دست‌هاتون رو به خوبی بشویید تا بوی پیازش کامل از بین بره.

 

پیاز خشک:

خلال پیاز خشک به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین اقلام آشپزی به شمار میره. در حال حاضر خشک کردن، یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ مواد غذاییه. امروزه خشک کردن پیاز به یکی از روندهای جاری تبدیل شده که در اون تمامی‌ آب موجود، از پیاز خارج می‌شن و اون کاملاً خشک میشه. مهمترین مساله در مورد پیاز خشک اینه که: نیازی به یخچال نداره و به عنوان یک ضدعفونی‌کننده در درمان زخم‌ها کاربرد پزشکی داره.

 

onion mivechi

خواص پیاز خشک:

*پیاز خشک حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از بیماری‌های قلبی پیشگیری میکنه. مصرف این ماده به سیستم گردش خون کمک میکنه و به کاهش فشار خون کمک می‌کنه.

*قدرت بینایی رو افزایش میده.

*به دلیل فواید مختلف برای سلامتی، از پیازهای خشک به دلیل داشتن ترکیبات گوگردی غنی که مسئول بوی شور هستند، استفاده میشه.

*یکی دیگر از عناصر فعال در این محصول ویتامین سی است. ویتامین سی به عنوان یک ماده مقوی و فاسدکننده کلوکینین استفاده میشه که در کنترل قند خون مفیده و به عنوان انسولین عمل میکنه. همچنین پیاز حاوی گوگرد، ویتامین‌ها و آهنه که اعصاب رو تقویت میکنند.

*پیاز خشک حاوی پری‌بیوتیکه که باعث بهبود خواب و حتی کاهش استرس در انسان میشه. زمانی که باکتری‌های روده، فیبر پری‌بیوتیک را هضم میکنند، میتونن تکثیر بشن و سلامت روده رو بهبود ببخشن و محصولات جانبی متابولیک رو آزاد کنن. چون این محصولات جانبی میتونه بر عملکرد مغز برای القای خواب در انسان تأثیر بذاره.

*پیاز خشک حاوی مخمر و آنزیم‌هایی است که برای معده به عنوان محرک هورمون‌ها و غدد استفاده میشن.

*فیبر موجود در پیاز هضم رو کند میکنه و میزان انرژی رو در بدن انسان ثابت نگه میدارن. همچنین اینولین موجود در سبزیجات خشک، سطح استقامت رو حفظ می‌کنند.

*پیاز به عنوان داروی گیاهی، برای مردان مفیده. مصرف آب پیاز باعث افزایش باروری در مردان می‌شه. زیرا به اختلال نعوظ و ناتوانی جنسی در مردان کمک می‌کنه. پیاز همچنین به زنان در دوران یائسگی کمک میکنه.

 

خاصیت کاهش درد با مصرف پیازخشک:

خانم ها میتونن در زمان قاعدگی برای جلوگیری از درد از پیاز کمک بگیرن چون که پیاز میتونه تا حد ممکن مسکن باشه و به خاطر داشتن مواد معدنی، مثل یک مسکن ضد درد عمل کنه.

 

در درد هایی مانند: گوش و دنوان درد، دل درد و همچنین در درمان  انواع دردهایی که از کمبود ویتامین در بدنه، به خاطر وجود التهاب ها و باکتری های  بدن کمک کننده است.

 

تسکین دهنده ی نیش حشرات:

شما میتونید در کاهش سوزش نیش حشرات از پیاز خشک کمک بگیرید چون به خاطر خاصیت ضد التهابی که داره میتونه به شما کمک کنه. به این صورت که شما میتونید پیاز خشک رو در محل گزیده شده قرار بدید.

 

تاثیر مصرف پیاز خشک در سلامت پوست:

پیازخشک منبع غنی شده از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های قوی است. همچنین با داشتن خواص ضد باکتریایی برای بیماری‌های پوست وجهت مراقبت از پوست بسیار مفیده. همچنین برای روشن شدن  پوست، در درمان لکه ‌های تیره ی پوست، در پاکسازی و در درمان آکنه های پوستی و از مهمترین اون: خواص ضد پیری پوسته. شما میتونید از پیاز تازه، ماسک هایی درست کنید و از اون برای بهبود پوستتون استفاده کنید.

 

تاثیر مصرف پیاز خشک در سلامت موهای شما:

شاید بدونید که پیازخشک با داشتن مقدار زیادی گوگرد باعث شده که بسیاری از  افراد برای تقویت و سلامت موهاشون  از آب پیاز استفاده کنند. زیرا با وجود گوگردی که در پیاز وجود داره در  تحریک پذیری جریان خون موثره و باعث  رشد سریع و سالم موها میشه. شما میتونید با استفاده از آب پیاز، شوره ی سرتون رو درمان کنید. البته وجود گوگرد در پیاز باعث از بین رفتن شپش سر هم میشه.

 

مزایای پیاز خشک و آماده

حالا با تمام صحبت هایی که در بالا شد، اینجا از مزایای پیاز خشک و آماده براتون میگیم:

 

  • استفاده از پیاز خشک باعث صرفه جویی در وقت میشه و شما میتونید وقت کمتری رو صرف پخت و پز کنید. همین کار باعث میشه که شما وقت بیشتری رو برای خودتون و یا کارای دیگه تون داشته باشید.

 

  • سرخ کردن پیاز جهت استفاده در غذا باعث ایجاد بوی نامطبوعی در داخل خونه ، لباس و بدن شما میشه در نتیجه به شما  توصیه می‌شه برای جلوگیری از این موارد از پیازهای خشک و سرخ شده آماده  استفاده کنید.

 

  • پیاز به دلیل خواص ضد باکتریایی که داره میتونه پس از خرد شدن به سرعت باعث جذب  آلودگی‌ها و باکتری‌های اطراف خودش بشه و خواصش رو از دست بده. در نتیجه برای  حفظ  سلامتی بهترین کار استفاده از پیاز های خشک شده ی آماده است.

 

  • پیاز تازه‌ای که شما خرد میکنید اگر در مجاورت هوا باشه، قطعا مقدار زیادی از ویتامین هاش رو از دست میده. پس مجدد به شما توصیه می کنیم برای حفظ ویتامین ها و خواص اون ها از پیاز خشک استفاده کنید.

 

پس؛

همین حالا خرید کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − یازده =