مقالات

میوه خشک بخر، البته لوکس

میوه خشک:

میوه خشک در بین تنقلات سالم و مغذی که سرشار از ارزش غذایی هستند، قرار داره. بسیاری معتقدند که میشه از میوه خشک به عنوان یک میان وعده استفاده کرد. در واقع میوه خشک همون ورق ‌های میوه است که با استفاده از روش ‌های مختلف خشک و حجم اون متراکم شده.

 

برای تهیه میوه خشک، میوه های رسیده و آبدار رو به اسلایس های نازک تبدیل میکنند و اونهارو در دستگاه های میوه خشک کن قرار میدن.

در گذشته این کار رو به صورت سنتی و با استفاده از نور خورشید انجام میدادن.

فرایند آماده سازی میوه خشک به گونه ‌اییه که امکان نگهداری اون در مدت زمان طولانی هم وجود داره.

 

برخلاف میوه‌ تازه که سرشار از آبه، بیشتر آب موجود در میوه در حالت خشک شده، خارج شده و نتیجه‌ نهایی: محصولی فشرده و سرشار از مواد مغذیه. هم میوه‌ خشک و هم میوه‌ تازه، مواد مغذی مهمی رو برای بدن تامین میکنند که به اون نیاز داریم. اما مقایسه کردن اونها از نظر مواد مغذی مثل: مقایسه کردن سیب با پرتقاله.

البته همیشه در رژیم غذایی جا برای مصرف میوه‌ی خشک هست؛ اما مهمه که بدونید چطور این خوراکی رو در حد تعادل در رژیم غذایی خودتون قرار بدید تا باعث افزایش ناگهانی قند خون نشه.

 

تاریخچه میوه خشک چیست؟

از دیرباز استفاده از میوه خشک در بین عوام رواج بسیاری داشته و یکی از بهترین راه ها برای نگهداری میوه ها خشک کردن اونها بوده. در گذشته وقتی میوه می رسید و از درخت بر روی زمین می افتاد، بر اثر تابش نور خورشید بر روی اونها، خشک میشدند و اهالی اون محل بعد از خوردن میوه های خشک شده دریافتند که میوه های خشک شده نیز قابلیت مصرف دارن.

 

در تمدن های پیشین بیشتر از خرما و کشمش به عنوان میوه خشک استفاده میکردن، به طوری که از خرما برای تجدید انرژی و از کشمش به عنوان پاداش برای ورزشکاران استفاده میشد؛ که بعد از گذشت چندین دهه میوه های متنوع زیادی به لیست میوه های خشک شده اضافه شدند.

 

به مرور زمان با افزایش درخواست میوه خشک، دستگاه های پیشرفته ای اختراع شدند تا بتوانند در مدت زمان کمتری ح،جم بیشتری از میوه ها رو خشک کنند. این دستگاه ها به دلیل سرعت بالایی که در خشک کردن دارن، مانع از خرابی و له شدگی میوه ها میشن و کیفیت محصولات رو گارانتی میکنند.

 

مواد معدنی و ویتامین های موجود در میوه خشک:

میوه های خشک شده در ترکیبات خود معمولا از ویتامین ها و مواد معدنی گوناگونی بهره میبرن.

وجود این مواد در واقع خواص میوه خشک رو به وجود آورده. شاید بسیاری از افراد این تصور رو دارند که چون این محصولات در زیر نور آفتاب یا به وسیله دستگاه خشک میشن، دیگه استفاده از اون ها فایده آنچنانی برای بدن نداره، اما این دیدگاه به کلی اشتباه بوده و میوه های خشک شده، نسبت به میوه های تازه تنها فاقد رطوبت و برخی مواد معدنی ساده هستند. به عبارتی دیگه: خواص میوه خشک تا حد قابل قبولی با میوه تازه برابری میکنه؛ در نتیجه استفاده از اون ها به منزله مصرف میوه تازه خواهد بود.

 

برخی از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در میوه های خشک:

کلسیم

فسفر

پتاسیم

منگنز

آهن

منیزیم

سلنیم

مس

ویتامین ای

ویتامین آ

ویتامین ب

ویتامین ک

ویتامین ب 2

ویتامین ب 5

 

خواص میوه خشک:

جلوگیری از بروز مشکلاتی نظیر کم‌ خونی

کمک به بهبود عملکرد دستگاه گوارش

(یکی از مواد معدنی مورد نیاز برای عملکرد بهتر دستگاه گوارش، ماده ای به نام فیبر بوده که این ماده در میوه خشک شده به وفور یافت میشه).

به همین جهت استفاده از میوه های خشک شده مانند: انجیر خشک، هلو خشک، کشمش، توت فرنگی خشک و موز خشک میتونه نقش مهمی رو در بهبود عملکرد دستگاه گوارش ایفا نماید.

جلوگیری از بروز بیماری سرطان

تقویت سیستم ایمنی بدن

مفید در دوران بارداری

کمک به رشد بهتر استخوان های جنین

تامین آهن مورد نیاز بدن

 

 و اما حرف آخر؛

انواع مختلف میوه های خشک یک افزودنی ضروری برای هر رژیم غذایی سالم هستند.اونها منبع سرشاری از فیبرهای غذایی، ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فنلی هستند. میوه های خشک دارای اثر ملین بوده و به کاهش کلسترول، دیابت، پوکی استخوان و بسیاری دیگر از بیماری ها کمک میکنند. همچنین مصرف این مواد مغذی به دلیل داشتن مقادیر زیاد کلسیم، سلامت استخوان ها رو افزایش داده و باعث پیشگیری از مشکلاتی مانند پوکی استخوان میشود.

 

میوه خشک رو میشه برای مدت طولانی تری نسبت به میوه تازه حفظ کرد و به ویژه در سفرهای طولانی میشه که یک میان وعده مفید باشه.

 

 

یک هدیه لوکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 8 =